Ur ett vitt ägg kan ofta komma en svart kyckling…

Detta är en av mina favoriträtter. Den tar lite längre tid att laga så det är
kanske inget man slänger ihop efter jobbet. Men detta recept har jag gjort
på ca 900 gr kycklinglårfilé vilket räcker till två middagar. Då kan man lätt
ta upp den ur frysen, värma i en gryta och sen bara koka färsk pasta.
Så har man en färdig måltid på bara 10 min.

Jag brukar alltid köpa färsk kyckling i butiken och inte fryst.
Jag delar sedan upp den efter hur många som går åt till en middag hemma
hos oss och fryser in i påsar.

Varför?
Jo, den frysta kycklingen är mörad!
Producenten har alltså sprutat in salt och vatten i kycklingen för att vikten ska öka
och på så sätt tjänar producenterna mer pengar och vi får en kyckling med
mindre smak.
Fryst kyckling innehåller ofta mellan 13-35% vatten.
Så köper du fryst kyckling, kolla alltid på innehållsförteckningen. Den frysta kycklingen
kanske utger sig för att vara billigare än den färska men om du räknar bort det vatten
du betalar för så kanske det inte skiljer så mycket i pris ändå?

Ett annat tips är att köpa färsk pasta i butiken och sedan frysa in den.
Den tinar fort och det räcker att man tar upp den färska pastan ur frysen på lunchen
så är det klar att tillagas på kvällen och det blir mycket godare än torkad pasta!

 

Jägarens Kyckling

6 portioner

900 gr kycklinglårfilé

1 gul lök skuren i tunna skivor

1 vitlöksklyfta

2 burkar körsbärstomater

1 dl vatten

½ dl mustigt rödvin

2 msk Tomatpuré

Olivolja

1 tsk salt

peppar

2 msk persilja

Till servering (2 port)
1 pkt färsk pasta
Parmesan

Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg kycklinglåren i en smord ugnsfastform. Salta, peppra och ringla över lite smör.
Stek i ugnen i ca 20 min.

Gör tomatsåsen: Stek lök och vitlök i en stekgryta. Häll i tomater, vatten och vin.
Krydda med salt, peppar och persilja. Låt såsen puttra i minst 30 min under lock.

Ta ut kycklingen ur ugnen. Häll ur överflödigt fett ur ugnsformen och häll
tomatsåsen över kycklingen. Strö över parmesanost. Ställ in i ugnen i ytterligare 15 min.

Koka upp en stor gryta med vatten, salta lätt. Koka den färska pastan enligt
anvisningarna på paketet.

Servera kycklingen tillsammans med den färska pastan.
Frys in den kyckling som blir över så har ni middag till en dag till.

Smaklig spis!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: