I mat och vin finns styrka...

I helgen hade vi efterlängtade vänner på besök och
maten smakar ju alltid bättre i goda vänners lag.

Jag bjöd på Spaniens nationalrätt, Paella.
Något som jag faktiskt aldrig lagat tidigare men det vart riktigt gott.
Men nästa gång väljer jag nog att skala räkorna så
slipper det blir så kladdigt.

Paella med musslor & räkor

4-6 portioner

400 g kycklinglårfilé

1 dl olivolja

1 tsk salt

2 krm nymalen svartpeppar

1 gul lök, finhackad

2 vitlöksklyftor finhackade

1 röd paprika, hackad

½ msk paprikapulver

1 pkt saffran

4 dl paellaris

1 ask körsbärstomater à 250 g eller 1 burk Körsbärstomater

7 dl kokande vatten

3 msk kycklingfond

400 g räkor, oskalade

1 nät blåmusslor

2 dl frysta ärtor

1 citron till servering

Skär kycklinglårfiléerna i tre delar.
Bryn i olivolja en stekgryta, ca 3 minuter.
Krydda med salt och svartpeppar.

Tillsätt lök, vitlök, paprika, paprikapulver och saffran.
Fräs ytterligare 3 minuter.

Tillsätt ris, tomater, kokande vatten och fond. Låt koka uppunder lock
och låt sedan småputtra under lock i 20 minuter tills riset är genomkokt.

Skrubba musslorna och släng de musslor som inte stänger sig eller är trasiga. 
Lägg musslorna på toppen av paellan när det återstår 5 minuter.
Täck med lock eller aluminiumfolie och låt musslorna öppna sig.

Ta av locket och lägg på räkor och ärtor.
Värm i 3 minuter. Servera med citronklyftor.

Kommentarer
» Carrå

Det där såg ju riktigt smarrigt ut! Ser några väldigt fina sugrör där i bakgrunden men, jag är riktigt svag för sugrör! Vilken fin och inspirerande blogg du har! :D

Svar: Tack! och det samma! Roligt att du kommenterade min blogg så jag hittade din :)
Projekt Lantliv

2013-02-10 // 13:30:54
URL: http://minmormorsvind.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: